zondag 2 januari 2022

Wat zijn Nieuwetijdskinderen?

Nieuwetijdskinderen zijn overgevoelige, hoog sensitieve kinderen. Zij voelen emoties van anderen vaak heel sterk. Soms hebben deze kinderen een vorm van paranormale begaafdheid. Ook kinderen met ADHD, ADD, PDD-NOS, ODD en AUTISTISCHE kinderen vallen onder de nieuwetijdskinderen.

Hun 'problematiek' heeft in de meeste gevallen namelijk dezelfde achtergrond: 'overgevoeligheid'.

Sommige kinderen laten al vanaf hun geboorte zien dat ze lichamelijk gevoelig zijn. Dat uit zich dan bijvoorbeeld in allergieen en voedselintoleranties.
Andere kinderen zijn meer emotioneel gevoelig.  Ze voelen bijvoorbeeld hun ouders, vriendjes en vriendinnetjes goed aan.



Heel veel van deze kinderen ervaren de wereld d.m.v beelden, kleuren, geluiden, smaken en lichamelijke gevoelens. Men slaat de informatie via de hersenen over, het gaat meer over het innerlijk weten. Nieuwetijdskinderen werken meer vanuit de rechter hersenhelft. Ze zijn meer creatief, intuïtief, emotioneel en vanuit gedachten intelligent.

Onze cultuur en dus ook het onderwijs, is meer cognitief, vanuit de linker kant van de hersenen georiënteerd. Dat wil zeggen: meer lineair, rationeel en logisch denken. Voor deze kinderen is het bijzonder moeilijk om 'woordelijke stof' betekenisvol tot zich te kunnen nemen, te verwerken en op te slaan.

Er zijn steeds meer klachten over kinderen op school die zich niet kunnen concentreren, heel traag of juist heel beweeglijk zijn, faalangst hebben of juist geen uitdaging op school hebben. Ze zijn bezig met het omzetten van een teveel aan zintuigelijke prikkeling of juist op zoek naar prikkels, daar waar zij een tekort ervaren. Ook zijn veel van deze kinderen alleen maar bezig met 'overleven', omdat het helaas in veel gebieden van deze maatschappij nog niet aanvaard wordt om hooggevoelig te zijn, laat staan paranormaal te zijn. Jammer genoeg ziet men dit nog vaak als een bedreiging of zelfs als onzin.


Kinderen met PDD-nos, autisme of ADHD hebben niet alleen een ontwikkelingsstoornis, maar zijn vaak ook enorm gevoelig, ofwel hooggevoelig. Emoties van andere mensen, straling van elektrische apparaten, drukte in de omgeving: alles wordt ervaren als drukte binnenin henzelf. Dat is een enorme belasting voor deze kinderen! De één sluit zich vervolgens helemaal af, de ander wordt er druk van of krijgt driftbuien. Hooggevoelige kinderen voelen de invloeden van de omgeving met en ín hun energieveld. Alleen heeft nog nooit iemand dat zo benoemd.

Hoogsensitieve kinderen laten als in een spiegel zien wat er van ons uitgaat. Als wij druk zijn, zijn zij ook druk. Hebben wij geen harmonie van binnen, zijn zij uit balans. Ze laten ons heel duidelijk zien wat wij voelen, wat we denken en wat we nog niet verwerkt hebben. Ze voelen immers haarscherp aan wat er in ons leeft en nemen dit onbewust over. Wat deze kinderen bij ons voelen, nemen ze zo sterk in zich op dat het voor hen voelt alsof het hun eigen emoties zijn. Meestal hebben ze zelf niet door dat ze als een antenne gevoelens van anderen oppikken. Daardoor kunnen ze niet anders, dan van binnenuit op die gevoelens reage­ren en die op hun manier weer afreageren. Het kan dus gebeuren dat ze boos, verdrietig of teleurgesteld zijn, zonder dat ze weten waarom. Juist dit laatste, niet weten waarom, laat zien dat het gaat om de emoties die ze hebben opgepikt van anderen.